به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، در حالی که خودروسازان اروپایی با چالشهای فزاینده در سال 2025 دست وپنجه نرم میکنند، بانک آمریکایی گلدمن ساکس رتبه سهام دو شرکت آلمانی مرسدس بنز و پورشه را کاهش داد.
این بانک افزایش هزینهها، تعرفههای واردات و فشار بر حاشیه سود این دو شرکت را از دلایل کاهش رتبه آنها عنوان کرده است.
بر اساس گزارش گلدمن ساکس، شرکتهای مرسدس بنز و پورشه که همواره به دلیل تواناییهای مهندسی خود مورد تحسین بودهاند، اکنون با دو چالش عمده مواجهاند: سودآوری پایین خودروهای برقی و کاهش درآمد در چین.
این شرایط نامشخص باعث شده است تا این بانک آمریکایی تصویری نگرانکننده از صنعت خودروی اروپا و به ویژه آلمان ترسیم کند.
گلدمن ساکس رتبه سهام پورشه را از «خرید» به «فروش» کاهش داد و به چشمانداز رشد محدود این شرکت در سال 2025 و ریسکهای مالی مداوم اشاره کرد.
مرسدس بنز نیز از رتبه «خرید» به «خنثی» تنزل یافت. این گزارش علت این موضوع را عدم اطمینان در مورد فروش خودروهای لوکس این شرکت در بازارهای کلیدی عنوان کرد.
جورج گالیِرز، تحلیلگر گلدمن ساکس، در یادداشتی که روز سهشنبه منتشر شد، افزایش هزینههای نیروی کار، خطرات ناشی از تعرفهها، کاهش سودآوری در چین و فشار برای رعایت مقررات سختگیرانه زیستمحیطی را از عوامل اصلی این مشکلات دانست.
گالیِرز گفت: ما انتظار داریم سال 2025 نیز سالی چالشبرانگیز برای سهام خودروسازان اروپایی باشد. وی تأکید کرد که این صنعت در سال 2024 بیش از 12 درصد کاهش ارزش را تجربه کرده است.
گلدمن ساکس پیشبینی سود این صنعت را برای سال 2025، به میزان 9 درصد و برای سال 2026، 6 درصد کاهش داده است که نشاندهنده فشارهای فزاینده بر این بخش است.
یکی از مشکلات اصلی خودروسازان اروپایی، سودآوری پایین خودروهای تمامالکتریکی (BEV) است.
گلدمن ساکس پیشبینی میکند که سهم خودروهای الکتریکی در اروپا و منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA) از 14.3 درصد در سال 2024 به حدود 19 درصد در سال 2025 افزایش یابد. این رشد ناشی از الزامات قانونی برای کاهش انتشار گاز دیاکسید کربن است.
با این حال، گالیِرز این سوال را مطرح کرد که آیا این فروش میتواند هزینههای بالای تولید خودروهای الکتریکی را جبران کند یا خیر.
علاوه بر این، خودروسازان آلمانی از کاهش سودآوری شرکتهای مشترک خود در چین رنج میبرند.
بر اساس گزارش گلدمن ساکس، درآمد این شرکتها در سال 2024 نسبت به سال قبل 36 درصد کاهش یافته است. این موضوع نشاندهنده چالشهای گستردهتری است که خودروسازان غربی در بزرگترین بازار خودروی جهان با آن مواجهاند.
گالیِرز افزود که شرکتهای فورد و جنرال موتورز قبلاً فعالیتهای خود در چین را غیرسودآور اعلام کردهاند و نگرانیها در مورد خودروسازان اروپایی نیز در حال افزایش است.
انتهای پیام/