به گزارش خبرنگار مهر، جبار علی ذاکری مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، امروز (یکشنبه، ۲۲ مهر) در نشست خبری آغاز دوره احداث پروژه ریلی کرمان – سیرجان با اشاره به اینکه سالانه ۹.۵ میلیون تن بار در این محور جابجا میشود، گفت: خط ریلی کرمان – سیرجان برای توسعه ناوگان مسافری در مسیر هرمزگان – کرمان تأثیر بسیاری دارد و ۳۲۰ تن – کیلومتر کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد.
وی افزود: امروز اولین و بزرگترین سرمایه گذاری زیرساخت ریلی به مبلغ ۷ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان برای اثر بخشی خطوط ریلی منعقد شد. اتصال خطوط ریلی به نقاط چشمههای بار یکی از اولویتهای اصلی راهآهن است و به ویژه چشمههای بارهای فولادی و نفتی، شیمایی و اتصال به خطوط صنعتی را در برنامههای خود قرار دادهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نگاه ملی به اتصال خطوط ریلی داریم و امید است با اثر بخشی طول خط و اضافه شدن به شبکه هم حجم بار کل درآمد مجموعه افزایش یابد.
وی تاکید کرد: به شرکتهای سرمایه گذاری فراخوان دادهایم از روزی که تقاضا دهند ظرف مدت سه ماه پاسخ آنها را دهیم و اگر همکاران در این مدت پاسخ ندهند طبق آئین نامه پاسخ آنها مثبت تلقی میشود.
ذاکری گفت: در تبصره ۱۸ برای سال جدید ۳ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفتهایم که موارد آن از قبل پیش بینی و موارد آن تسهیل شده و سهم دولت پرداخت شده است.
راهاندازی مجدد قطار تهران -وان و تبریز – وان بزودی
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: هفته آینده جلسهای با طرف ترکیه برای راه اندازی مجدد قطار تهران-وان و تبریز-وان در این کشور خواهیم داشت.
وی افزود: به دنبال آن هستیم در کوتاهترین زمان ممکن است برنامه را عملیاتی کنیم. بر این اساس هفتهای دو قطار در مسیر تهران – وان سیر خواهد کرد.