رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراه شیراز – اصفهان با توجه به امکانات و خدمات رفاهی منطقی است، گفت: «راه» مسیر توسعه است و «آزادراه» در مسیر توسعه قرار دارد و همواره ارتقا کمی و کیفی آزادراه شیراز – اصفهان را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: آزادراه شیراز – اصفهان در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به افتتاح و بهرهبرداری رسید که فاز تکمیلی این آزادراه در دست اجرا است. البته آغاز جریان بار ترافیکی در مسیر آزادراه شیراز – اصفهان موجب گسترش و توسعه دو استان شیراز و اصفهان شد.
محمدیان با اشاره به اینکه آزادراه شیراز – اصفهان در منطقه بکر احداث شده، بههمین دلیل هیچگونه زیرساختی در این مسیر از قبل مهیا نبود، گفت: در راستای آغاز این پروژه، ابتدا باید زیرساختهای لازم از جمله برق رسانی که در سه فاز تهیه شد. در موازی برق رسانی، پروژه روشنایی آزادراه در دست اجرا قرار گرفت و هماکنون طرح روشنایی بیشاز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس پیشبینیها تا پایان آذر سالجاری نیز تکمیل میشود.
وی ادامه داد: طبق بررسیهای صورت گرفته تا پایان امسال، تمام الزامات آزادهراه شیراز – اصفهان تکمیل میشود و قطعه یک الی ۶ این آزادراه به پایداری خواهد رسید. همچنین در زمان افتتاح آزادراه نیوجرسیها نیمه تمام بود که در راستای فاز تکمیلی، ۶۰۰ کیلومتر در آزادراه شاه چراغ استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان با اشاره اینکه آزادراه شیراز – اصفهان از ابتدای افتتاح به هوشمندسازی و فیبر نوری مجهز بود، افزود: هماکنون دو فاز هوشمندسازی در مسیر آزادراه در حال نصب است که یک فاز به تحت عنوان سختافزار خواهد بود، همچنین طرح هوشمندسازی کل مسیر آزادراه شیراز – اصفهان از جمله روشنایی، کنترل دوربینها، پلیس راه و هرگونه ارتباطات دیگر در برنامهریزیهای آینده این شرکت قرار دارد.
۶ جایگاه سوخت احداث شد
وی یادآور شد: در زمان افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان هیچگونه جایگاه سوختی از جمله بنزین و گازوئیل وجود نداشت که پساز افتتاح بلافاصله سه جایگاه سوخت ثابت به همراه خدمات رفاهی مورد نیاز و سه جایگاه سوخت سیار در این آزادراه فراهم شد؛ البته ماشینهای سواری با ۲۰ لیتر بنزین امکان پیمایش کل مسافت آزادراه را خواهند داشت.
این مقام مسئول تصریح کرد: همان طور که ذکر شد، آزادراه شیراز – اصفهان به دو بخش تقسیم میشود، که بخش اول قطعههای یک تا ۶ به طول ۲۱۲ کیلومتر است و بخش دوم قطعه هفت و هشت به شمار میرود. قطعه هفتم این آزادراه با طول ۱۳ کیلومتر هماکنون با بیشاز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث قرار دارد.
وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی برای قطعات ٧ و ٨ باید از محل مولدسازی انجام شود، تاکید کرد: حدود هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر و از دو ماه گذشته به اداره راه و شهرسازی استان فارس ابلاغ شده و باید عملیات واگذاری انجام شود. همچنین ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای تأمین مالی این قطعات اختصاص خواهد یافت، اما این رقم حدود ۴۵ روز دیگر به ست شرکت میرسد.
به گفته محمدیان؛ تأمین مالی قطعه ٧ بسیار ضروری است، زیرا نیمی از تصادفات آزادراه شیراز – اصفهان تنها در این قطعه رخ میدهد و به عبارت دیگر گلوگاه ترافیکی ایجاد کرده است.
متولی نصب دوربینهای کنترل سرعت سازمان راهداری و پلیس است
مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شیراز – اصفهان با اشاره به نصب دوربینهای کنترل سرعت در این آزادراه، افزود: نصب دوربینهای کنترل سرعت یک موضوع حاکمیتی است و باید از سوی پلیس و سازمان راهداری هماهنگیهای لازم برای نصب آن انجام شود.
ممنوعیت ورود کامیون با حجم بالای ۲۰ تن
وی با اشاره حجم ترانزیت از آزادراه شیراز – اصفهان افزود: ورود کامیونها با وزن بالای ٢٠ تن به آزادراه ممنوع است، زیرا عبور کامیون با تناژ بالاتر از حد استاندارد زیانهایی بر جای میگذارد و در ورودی ۶ قطعه آزادراه سامانه با عنوان اندازهگیری حجم بار کامیونها فعال است و اجازه ورود به کامیونها با بار بالاتر از ٢٠ تن داده نمیشود.
وی در پایان با بیان اینکه به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد تا نرخ عوارض آزادراه متناسب با تورم افزایش یابد، اما اجرای این طرح نیازمند همراهی مجلس خواهد بود، گفت: نرخ عوارضی آزادراه شیراز – اصفهان در هفته جاری ابلاغ شد که نرخ عوارض سواری برای پیمایش ۶ قطعه ١٢٠ هزار تومان تعیین شده اما نرخ ابلاغی از نرخ پیشنهادی ما کمتر بود، با توجه به این این آزادراه از یک سال گذشته زیر بار ترافیکی قرار گرفته است.
با توجه به خدمات و سطح کیفیت آزادراه نرخ عوارضی منطقی است
وی با بیان اینکه عدهای میگویند که نرخ ابلاغی گران است، توضیح داد: نرخ عوارضی آزادراه شیراز – اصفهان بر اساس پیمایش تعیین میشود، به عبارت دیگر به مقدار که راننده از آزادراه استفاده کند، هزینه پرداخت خواهد کرد و با توجه به کیفیت و سطح خدمات قطعاً نرخ برآورد شده منطقی است.
محمدیان با بیان اینکه نرخ عوارضی باید از ابتدای سال اعمال شود، افزود: با وجود فرارهای عوارضی با پلاکهای مخدوش و عدم پرداخت وقتی عوارضی از میانه سال اعمال میشود، چیزی عاید سرمایهگذار نمیشود.