یافتن قطعات اصلی برای مالک هر خودرویی یکی از چالشبرانگیزترین موضاعات در زمان تعمیرات خودرو است. اما کمیابی قطعات اصلی و فراوانی قطعات تقلبی تنها دلیل گرانی قطعات اصلی نیست.
بیتران – رضا نوروزی: عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن خدمات پس از فروش در میزگردی با عنوان “خودرو در پیچ سیاست” که به همت اندیشکده خودرو برگزار شد، به نکات مهمی درباره خدمات پس از فروش اشاره کرد.
بیشتر بدانید: بازار ۳۱ مرداد خودروهای وارداتی / کاهش یک میلیارد تومانی این خودروی خارجی
بیشتر بخوانید: دلیل زیان ده بودن ریرا از زبان دبیر انجمن خودروسازان
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
دلیل گرانی قطعات اصلی و زیاندهی خدمات پس از فروش
غیاثی با تاکید بر «زیانده بودن خدمات پس از فروش در ایران»، در بیان دلیل آن گفت: «دولت معتقد است سود باید تنها از فروش خودرو حاصل شود. در حالیکه خدمات پس از فروش به مانند مادر برای یک نوزاد باید تا چند سال آن را تر و خشک کند، اما حقی برای سود ندارد». به همین دلیل سرمایهگذاری در خدمات پس از فروش رسمی رو به کاهش جدی است. دولت معتقد بر سود از خدمات پس از فروش نیست و آن را نیاز تولید خودرو میداند، در صورتیکه سود از فروش خودرو را نیز به رسمیت نمیشناسد.
به دلیل ماهیت نمایندگیهای خدمات پس از فروش، آنها موظف به ارائه قطعات اصلی هستند. غیاثی تاثیر این موضوع بر عملکرد نمایندگیهای خدمات پس از فروش را تایید و تصریح کرد: «قطعات اصلی به دلیل شرایط تامین ارز و مالیات بر ارزش افزوده، برای عرضه قیمت گرانتری دارند. به همین دلیل قدرت رقابت و مشتریهای ما در حال کاهش است». از معضلاتی که در پی کاهش قدرت رقابت نمایندگیها به وجود آمده، افزایش قطعات تقلبی در بازار است. قطعاتی که حتی به قیمت قطعات اصلی به فروش میروند و اعتماد مشتریان را خدشهدار میکنند.
بیشتر بدانید: قیمت سهند s در بازار در دست دلالان / اختلاف ۱۴۰ میلیونی قیمت بازار با کارخانه
بیشتر بدانید: داشبورد سایپا آریا محصول مشترک ایران و چین/ عامل جدید تاخیر در ورود به بازار
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
مشکلات ثبت سفارش و تامین ارز
غیاثی درباره مشکلات ثبت سفارش و تامین ارز تصریح کرد: «یکی از مشکلات بسیار عجیب ما در صنعت خدمات پس از فروش، لزوم تامین ارز مورد نیاز از محل صادرات خدمات پس از فروش است». سیاستی که به طور کامل مخالف سیاست “سود باید از فروش خودرو باشد و نه خدمات پس از فروش” است. شبکه خدمات پس از فروش در صورت صادرات خودرو و امکان کسب سود در بازار مقصد، امکان کسب درآمد دارد. بنابراین سیاستهای چندگانه و ناسازگار بزرگترین مانع توسعه است.
در ادامه وی افزود: «یکی دیگر از مشکلات عجیب ما، ممنوعیت ثبت سفارش تجهیزات آموزشی این حوزه است». تامین ارز از مشکلات تمام صنایع است و تقریبا هیچ صنعتی از این مشکل بینصیب نیست. اما محدودیتهای ثبت سفارش خدمات پس از فروش در نوع خود بسیار عجیب و محدودیت بزرگی در برابر توسعه خدمات آموزشی و فنی است.