دکتر محمود سریعالقلم استاد دانشگاه بهشتی در این نوشتار به ۳۰ ویژگی افراد حیلهگر اشاره کرده است که بسیار قابل توجه است.
به گزارش بنکر (Banker)، این سی ویژگی به شرح زیر می باشد:
1- مهمترین موضوع در حرف، واکنش و عملِ شخصِ حیلهگر، در نهایت حفظ و ترویج خودش است؛
2- دهها شخصیت دارد؛
3- تا میتواند وعده میدهد چون به درستی میداند عموم مخاطبان حافظه کوتاهمدت دارند؛
4- به هیچ اصول ثابتی پایبند نیست و استعداد U-turnهای مکرر در جهانبینی را دارد؛
5- معقول بودن را هنرمندانه به نمایش میگذارد؛
6-جز به سِمَت وامکاناتِ ناشی از سِمَت، وفاداری دائمی دیگری ندارد؛
7- کلمات دلنشین، مهمترین سرمایه حیلهگران است؛
8- به تناسب مخاطب، ظاهر خود را تنظیم میکند و دنبال مرید است؛
9- دائما در حال رصد کردن اوضاع برای فرصت طلبی و حفظ منافع خودش است؛
10- کانونیترین هنر حیلهگر، مخفی کردن خودِ واقعی است؛
11- با آنچه میگوید و نمیگوید، خودِ واقعی را مخفی میکند؛
12- به تناسب مخاطب، واژگان خود را تغییر میدهد؛
13- از این واژهها بسیار استفاده میکند: انسانیت، عدالت، صداقت؛
14- خیلی ناجوانمردانه اطرافیان خود را حذف میکند؛
15- رصد میکند تا آنچه مخاطب دوست دارد بشنود را، به او بگوید؛
16- نهایت تلاش را به کار میگیرد تا مخاطب با حال قضاوت کند و گذشته را فراموش کند؛
17- دومین سرمایه حیلهگر این است که عامه معمولا گذشته را فراموش میکنند؛
18-منحنی عملکرد او سینوسی است چون در پی حقیقت نیست؛
19-حیلهگری در طبیعت و DNA اوست؛
20-دو «نیرو» در ناخودآگاه او همیشه فعال است: تصاحب مقام و دسترسی به پول و امکانات؛
21- به جز مقام، شهرت و پول، عمومِ مدارهای دیگرِ لذت در وجود او خاموش است؛
22- فرصتها را شکار میکند تا در صحنه تئاتر بماند؛
23- کلیدیترین کاری که با دیگران دارد: ساختنِ «ذهنیتهای» جدید برای آنها؛
24- یکی در میان، جملاتی میگوید تا مخاطب را نسبت به نیات خود سِحر کند؛
25- از طریق بازی با واژگان و مفاهیم، اوضاع را امیدوارکننده ترسیم میکند؛
26- توهم و fact را با هم مخلوط میکند تا مخاطب را گیج کند؛
27- از پرداختن به موضوعات و مشکلات کانونی طفره میرود؛
28- بو میکشد تا به کانونهای قدرت و ثروت نزدیک شود و بماند؛
29- عامدانه تلاش میکند بخشهایی از هر موضوع و داستانی را از دید مخاطب مخفی نگه دارد؛
30- عامدانه سعی میکند دیگران در مورد سخنان و عملکرد او سریع به جمعبندی برسند.