به گزارش خبرگزاری برنا، موضوع تولید خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت مناسب برای شارژ آنها در حال حاضر در صنعت خودرو جهان بسیار بحث برانگیز شده است. یکی از مشکلات اصلی که ممکن است در مورد خودروهای برقی مطرح شود، هزینه بالای تولید، تعمیر و نگهداری است.
چالش اصلی خودروسازان این بخش هزینه بالای تولید باتریهای لیتیومی (به دلیل منابع محدود تولید لیتیوم) و دیگر قطعات الکتریکی در خودروهای برقی است. شرکت تویوتا نیز در مجمع جهانی اقتصاد (ژانویه ۲۰۲۳) در گزارشی به موضوع هزینه بالای تولید باتریهای لیتیومی برای تولید خودرو تمام برقی پرداخت است.
تویوتا در این بررسی علمی به کسانی که میگویند خودروهای الکتریکی تنها راه رو به جلو در نبرد جهانی برای محدود کردن انتشار دی اکسید کربن است، این پیام را میدهد که “علم میگوید اشتباه میکنید”.
تویوتا با ارائه تحقیقات و ارقام جدید از استراتژی خود برای اتخاذ رویکردی چند جانبه، ترکیب خودروهای برقی با هیبریدی و سایر فناوریهای سبز حمایت کرده است. تویوتا تاکید دارد که دادههای آنها نشان میدهد که استراتژیهای تولید خودروهای برقی به تنهایی، صحیح نیست.
“گیل پرات” مدیر ارشد پژوهشهای تویوتا (TRI) در این گزارش تایید میکند که با وجود لیتیوم کمیاب و هزینه بالای تولید باطری خودرو تمام برقی، خودروسازان میتوانند انتشار کربن را سریعتر و از طریق یک روش چندگانه برای الکتریکیسازی که شامل گسترده پیشرانههای هیبریدی است کاهش دهند، به جای اینکه تمرکز انحصاری بر خودروهای تمام الکتریکی داشته باشند.
مدیرارشد پژوهشهای تویوتا تاکید دارد، به هر حال، انواع مختلفی از پیشرانهها در سرتاسر جهان برای خودروها استفاده خواهند شد، اما زمان نشان خواهد داد که دیدگاه ما در خصوص روش چندگانه ترکیب خودروهای برقی با هیبریدی و سایر فناوریهای سبز در کاهش انتشار دی اکسید کربن دیدگاه درستی بوده است.
بیشتر بخوانید:
تویوتا خطاب به طرفداران افراطی تولید خودروهای الکتریکی: علم میگوید اشتباه میکنید
همچنین بسیاری از کشورها نیز هنوز زیرساختهای کافی برای شارژ خودروهای برقی را ندارند. این شامل تعداد کافی ایستگاههای شارژ عمومی و همچنین زیرساختهای شارژ در خانهها و محلهای عمومی مانند پارکینگها است. بنابراین، توسعه زیرساختهای شارژ و کاهش هزینههای تولید خوروبرقیها از جمله چالشهای اساسی صنعت خودروی برقی است؛ البته سرمایهگذاری بیشتر در تحقیق و توسعه فناوری باتری، بهینهسازی فرایند تولید، ترکیب تولید خودروهای برقی و هیبریدی و ایجاد زیرساختهای شارژ مناسب میتواند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کند.
این در حالی است که هزینه بالای تعمیر خودروهای برقی ممکن است به دلیل ویژگیهای خاص این نوع خودروها افزایش یابد. عواملی از قبیل پیچیدگی سیستمهای الکتریکی، هزینه بالای تعویض باتری، کمبود تخصص در تعمیرات سیستم برقی، و نیاز به تجهیزات و دستگاههای خاص ممکن است به افزایش هزینه تعمیرات منجر شود.
چالشهای خودروهای الکتریکی در اروپا
پارلمان اروپا در ماه فوریه، قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ را به تصویب رساند. این قانون، بخشی از تلاشهای اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و کاهش انتشار دی اکسید کربن است. هرچند انتظار میرفت با تصویب این قانون فروش خودروهای الکتریکی در اروپا سرعت بیشتری گیرد، اما آمارها چیز دیگری را نشان میدهند.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود تاکید کرد که فروش خودروهای برقی در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل هزینه بالا و کمبود زیرساخت برای شارژ این خودروها، کاهش یافته است.
همچنین براساس گزارشهای منتشر شده از سوی شرکت فولکس واگن، فروش خودروهای تمام الکتریکی این شرکت در اروپا ۲۴ درصد کاهش یافته است و در مقابل تقاضا برای خودروهای بنزینی افزایش یافته است.
براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد با وجود یارانهها اتخاذ شده برای خودروهای الکتریکی در اروپا، هزینههای بالا این خودروها یکی از بزرگترین موانع بر سر راه خریداران است.
مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش تاکید میکند که خودروهای برقی به طور متوسط حدود یک چهارم گرانتر از مدلهای احتراق داخلی (ICE) هستند و تاخیر در ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها بر بازار آنها تاثیر منفی گذاشته است.
انتهای پیام/