همه ما دیده ایم که همواره بازار قرعه کشی های مختلف که در عمل فقط به نفع برگزار کننده قرعه کشی است داغ هست.
اما سوال اینجاست که مگر مردم حساب و کتاب نمی کنند؟! پاسخ اینست که آری، حساب و کتاب می کنند، اما بسیاری افراد در یک دام شناختی گرفتار می شوند.
یکی از قسمتهای نظریه دورنمای انباشته (Augmented Prospect Theory) مربوط به “تابع وزن احتمالات” می باشد.
تابع وزن احتمالات میگوید که مردم احتمالات کوچک را با احتمالات متوسط تقریبا برابر در نظر می گیرند.
مثلا در ذهن مردم احتمال یک میلیونم در عمل با احتمال 5 درصد(یا حتی بیشتر) فرق چندانی نمیکند؛ گویی هر دو یکسان هستند.
از نظر منطقی ممکن است شرکت در آن قرعه کشی که احتمال برنده شدن در آن یک میلیونم است عاقلانه نباشد ولی ذهن شما احتمال برنده شدن را 5 درصد در نظر می گیرد و شرکت در قرعه کشی را عاقلانه جلوه می دهد!
به این طریق افراد مختلفی (از جمله برگزار کنندگان قرعه کشی ها) از این سوگیری شناختی مردم سوء استفاده کرده و سودهای کلانی به جیب می زنند.