راهآهن میانه – اردبیل و محور سرچم- اردبیل از جمله طرحهای اولویتداری هستند که تکمیل آنها نقش مهمی در بهبود حملونقل و توسعه منطقه خواهد داشت و وزارت راه و شهرسازی در ادامه اجرای پروژههای حملونقلی، بر توسعه زیرساختهای ریلی و جادهای اردبیل متمرکز شده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه در دولت چهاردهم با هدایت فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، تمرکز ویژهای بر اجرای پروژههای اولویتدار حملونقل دارد. این پروژهها بهویژه در مسیرهای کریدوری شمال-جنوب و شرق-غرب، نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی کشور و اتصال ایران به سایر کشورها ایفا میکنند.
توسعه خطوط ریلی و جادهای یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه است که با همکاری سایر بخشهای دولتی و خصوصی دنبال میشود. در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در سفر به استان اردبیل از پروژههای مهم حملونقلی این منطقه بازدید کردند.
راهآهن میانه – اردبیل؛ پروژهای راهبردی
یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور، راهآهن میانه – اردبیل است که بخشی از مسیر راهآهن میانه – اردبیل – پارسآباد محسوب میشود. این خط آهن ۱۷۵ کیلومتری که از ایستگاه زاویه در راهآهن میانه – تبریز آغاز شده و به اردبیل میرسد، نقش مهمی در تسهیل حملونقل مسافری و باری خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی در سفر یکروزه خود به استان اردبیل از مراحل تکمیل راه آهن میانه- اردبیل بازدید کرد و گفت: فاز نخست این پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بهرهبرداری خواهد رسید. این خط آهن با ظرفیت جابهجایی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار، به تدریج توسعه مییابد و در سال بیستم بهرهبرداری، این ظرفیت به ۱.۵ میلیون مسافر و ۴ میلیون تن بار خواهد رسید.
فرزانه صادق در جریان این بازدید در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سفر خود همراه با استاندار، نمایندگان و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صرفاً برای بازدید از ایستگاهها و مسیر ریلی اردبیل به استان سفر کرده است، گفت: همه تلاش خودم و همکارانم این است که پروژه با همه خدماتی که باید ارائه بدهد، از جمله خدمات ایستگاهی و خدمات ریلی افتتاح شود.
اهداف این پروژه شامل اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، تسهیل حملونقل مسافری و باری، کاهش مصرف سوخت و استهلاک جادهای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و تقویت توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری منطقه است
از ویژگیهای فنی این پروژه میتوان به سرعت قطار مسافری با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت قطار باری: ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. همچنین تعداد ایستگاههای این مسیر ۷ ایستگاه است که شامل ۴ مسافری، ۳ پشتیبانی ریل است.
در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی، اعلام شد که برای تکمیل ایستگاه راهآهن اردبیل، ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سه ایستگاه دیگر نیز ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری لازم دارند. همچنین، تجهیز ساختمانهای پشتیبانی و صنعتی مرتبط با واگنها و لکوموتیوها از اولویتهای اجرایی این پروژه است.
یکی دیگر از پروژههای مهم استان، محور جادهای سرچم – اردبیل است که از ۱۷۸ کیلومتر طول کل مسیر، تاکنون ۵۸ کیلومتر آن تکمیل و بهرهبرداری شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در جریان سفر به استان اردبیل از قطعات ۳و۴ محور سرچم- اردبیل بازدید کرد که به گفته محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان، از ۱۲۰ کیلومتر باقیمانده، ۷۷ کیلومتر با پیمانکار قرارداد دارد و در حال اجرا است.۴۳ کیلومتر هنوز به مناقصه نرسیده است. همچنین، در صورت تأمین اعتبار، ۴۰ کیلومتر این مسیر تا شهریور ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.
برای تکمیل این مسیر، ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه موردنیاز است و در صورت تأمین منابع مالی، امکان تبدیل ۹۸ تا ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر به بزرگراه تا هفته دولت سال آینده وجود دارد.
وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم بر اجرای پروژههای زیربنایی و حملونقلی تمرکز ویژهای دارد. تکمیل پروژههای کلیدی مانند راهآهن میانه – اردبیل و محور جادهای سرچم – اردبیل نهتنها باعث بهبود حملونقل منطقهای میشود، بلکه به توسعه اقتصادی، افزایش ایمنی جادهای و کاهش هزینههای حملونقل در کشور کمک خواهد کرد.
انتهای پیام/