دو سوم شرکتهای خانوادگی که دوره طولانی تری نسبت به بقیه کسب و کارهای خانوادگی داشته اند در عین ماندگاری نسبی، رشد نکرده اند این آمار جهانی است.
وضعیت در ایران تاریکتر است.
اگر یک بنگاه اقتصادی رشد نکند در نهایت محکوم به شکست است در هر جایی از دنیا!
شرکت هایی خانوادگی معمولا بعد از یک موفقیت ابتدایی وارد یک فضای محافظت شده می شوند و با این تصور که این فضا آنها را تا ابد امن نگه می دارد رویکردی محافظه کارانه به خود می گیرند.
این فضای امن با تغییرات بنیادین فضای کسب و کار،نهایتا از دست می رود و موجب سقوط کسب و کار می شود.
آن زمان، دیگر برای درک اینکه مدیریت شرکت های خانوادگی مهارتی متمایز با شرکت های معمولی لازم دارد، دیر شده است
به همین دلیل است که شرکت های خانوادگی عموما به سه نسل نمی رسند:
- اولین نسل موفقیت را می سازد
- دومین نسل مثل یک جنتلمن زندگی می کند
- سومین نسل دیگر چیزی ندارد!
دلایل متعددی در این روند دخیل و تاثیرگذارند.
ما با یک تجربه بین المللی برای اولین بار بصورت حرفه ای در ایران نیز به آن پرداخته ایم.