به گزارش خبرگزاری مهر، به گزارش خبرنگار مهر، در هفتهای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.
ورود ایرلاین خارجی برای جابه جایی مسافران داخلی در ایام خاص
ر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با استناد به تبصره ۱۰ بند «ت» به منظور تسهیل امر زیارت حرم رضوی برای مرزنشینان و زائران خارجی که از مرزهای زمینی وارد کشور میشوند و برای کاهش فشار بر ناوگان مسافربری جادهای علیالخصوص در ایام خاص مانند ایام زیارت اربعین وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است با شرکتهای هواپیمایی خارجی طی هماهنگی با وزارت امور خارجه مجوز انجام پروازهای داخلی در مسیر مشهد مقدس و فرودگاههای استانهای مرزی را به شکلی صادر کند.
در ادامه این بند ذکر شده است که از تمام فرودگاههای استانهای مرزی پرواز هفتگی در مسیر مشهد مقدس برقرار شود؛ همچنین در ایام مقارن مناسک اربعین خدمات جابهجایی مسافرین از شهرهای چابهار و زاهدان به فرودگاه مناسب به تشخیص ستاد مرکزی اربعین برقرار شود.
گفتنی است که بر اساس بند «ت» هرگونه نرخ گذاری برای خدمات شرکتهای خارجی مذکور و عرضه سوخت یارانهای به این شرکتها ممنوع است. آئین نامه این بند به پیشنهاد شورای عالی هوانوردی به تصویب هیئت وزیران میرسد.
موجران با انعقاد قرارداد اجاره ۳ ساله از مالیات معاف میشوند
حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: ثبت آخرین وضعیت اجاره یا تملیک بر اساس قانون در سامانه املاک و اسکان ضروری است و همه مالکانی که سند ملک به نام آنها ثبت شده باید املاک تحت مالکیت خود را اعلام کنند و آن دسته از املاکی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نشود، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات میشود.
وی ادامه داد: بر اساس قانون (بند چ ماده یک قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره بها)، آن دسته از موجرانی که ملک خود را به خانوادههای دارای سه فرزند و بیشتر، اقشار سه دهک پایین جامعه و یا افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی اجاره بدهند، مشمول معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات اجاره بها هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تصریحکرد: قانون همچنین آن دسته از صاحبان خانه را که واحد مسکونی خود را به مدت سه سال اجاره بدهند نیز مشمول معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی دانسته و البته قرارداد دو ساله اجاره نیز مشمول معافیت ۷۰ درصدی مالیات میشوند.
عملیات اجرایی ۱۱۰ واحد نهضت ملی مسکن در جزیره بوموسی آغاز میشود
ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز عملیات اجرایی ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره ایرانی بوموسی خبر داد و گفت: مصوبه قانونی داریم که در جزیره تمام ایرانی بوموسی برای ساکنان و کسانی که علاقمند به سکونت در این جزیره هستند، مسکن سازی کنیم و مصوبه ساخت ۱۱۰ واحد به استان ابلاغ شده و به زودی عملیات ساخت آغاز میشود.
وی با بیان اینکه جزیره بوموسی را به عنوان ملک خودمان میدانیم که میتوانیم در آن منطقه دخل و تصرف کنیم، تاکید کرد: تمام اراضی جزیره بوموسی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان اراضی ملی در سازمان ملی زمین و مسکن ثبت شدهاست.
گسترش همکاریهای تهران و ریاض در حوزه حملونقل هوایی
عبداله بن سعود العنزی سفیر عربستان با حسین پور فرزانه سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری روز دوشنبه ۳۰ مهرماه دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار گسترش همکاریهای حملونقل هوایی، تسهیل در تردد مسافران و پروازهای سیاحتی و تجاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ایران اتصال دهنده کشورهای عضو تراسیکا است
آست اصف بایوف دبیرکل تراسیکا با تقدیر از اقدامات انجام شده در رشد ترانزیت از مرزهای کشور طی سال گذشته گفت: نقش ایران در ترانزیت به عنوان اتصال دهنده بین سایر کشورهای عضو تراسیکا است و توسعه اقتصادی در نتیجه ترانزیت در کل منطقه تسریع پیدا میکند.
وی با اشاره به اقدامات زیرساختی در پایانههای مرزی، خاطرنشان کرد: در بازدید میدانی از مرز آستارا، سامانه نوبت دهی موجب روان سازی ترانزیتی شده است و در راستای تسریع در فرآیندها لازم است هر دو طرف ایرانی و آذربایجانی، زیرساختها را توسعه دهند.
ایران مسئول کارگروه تهیه راهنمای کنترل و بازرسی کشتیها شد
اله مراد عفیفی پور مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بیست و هفتمین اجلاس سالانه کشورهای عضو یادداشت تفاهم منطقهای اقیانوس هند (IOMOU) در تانزانیا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول کارگروه تهیه راهنمای کنترل و بازرسی کشتیها بر اساس آئین نامه بینالمللی کارکنان صنعتی (IP Code) تعیین شد. گفت: کمیته ایمنی دریانوردی در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO/MSC) در تاریخ دهم نوامبر ۲۰۲۲، آئین نامه بینالمللی ایمنی شناورهای حامل کارکنان صنعتی (موسوم به IP Code) را به تصویب رساند تا چارچوبی مشخص برای اطمینان از حمل و نقل دریایی ایمن کارکنان شاغل در تأسیسات فراساحل فراهم شود.
وی افزود: در اجلاس اخیر کشورهای عضو IOMOU ، اهمیت آئین نامه موصوف مورد توجه قرار گرفته و به تبع آن مقرر شده تا با محوریت جمهوری اسلامی ایران و همکاری دبیرخانه IOMOU و کشورهای استرالیا، موریس و موزامبیک؛ راهنمای بازرسی از شناورهای حمل کارکنان صنایع فراساحل تهیه و در اختیار افسران کنترل و بازرسی کشتیها (PSC) در کشورهای منطقه اقیانوس هند قرار گیرد.
۱۸۰۰ کیلومتر خط آهن با تمرکز بر تکمیل کریدورهای ریلی ساخته میشود
عباس خطیبی تکمیل شبکه ریلی مطابق با برنامه هفتم توسعه کشور را مهمترین سیاست راهبردی شرکت ساخت و توسعه اعلام کرد و گفت: به منظور اجرای بندهای ۱۰ و ۱۱ سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه بر مبنای ماده ۵۶ از فصل ۱۲، تکالیفی برای هر سازمانی معین شده است.
وی ادامه داد: احداث سههزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در این قانون تکلیف شده است که شامل یکهزار کیلومتر دوخطه کردن خطوط موجود و برقی کردن، ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به مبادی بار و مراکز صنعتی و تجاری و ساخت یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید است و وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور محسوب میشود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از سیاستگذاری این شرکت مطابق برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: احداث و تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی در طرحهایی چون راهآهن چابهار- زاهدان، راهآهن کرمانشاه- خسروی، راهآهن رشت- آستارا، خط دوم بندرامام- تهران یا همان راهآهن درود- خرمآباد- اندیمشک، راهآهن شیراز- بوشهر و راهآهن زاهدان- یونسی در راستای تحقق این تکالیف انجام میشود.
ساخت قطعه ۷ آزادراه شاهچراغ در گرو مولدسازی هزار میلیارد تومانی
رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان در گفتوگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراه شیراز – اصفهان پساز گذشت یک سال ابلاغ شد، گفت: «راه» مسیر توسعه است و «آزادراه» در مسیر توسعه قرار دارد و همواره ارتقا کمی و کیفی آزادراه شیراز – اصفهان را دنبال خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی برای قطعات ٧ و ٨ باید از محل مولدسازی انجام شود، تاکید کرد: حدود هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر و از دو ماه گذشته به اداره راه و شهرسازی استان فارس ابلاغ شده و باید عملیات واگذاری انجام شود. همچنین ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای تأمین مالی این قطعات اختصاص خواهد یافت، اما این رقم حدود ۴۵ روز دیگر به ست شرکت میرسد.
به گفته محمدیان؛ تأمین مالی قطعه ٧ بسیار ضروری است، زیرا نیمی از تصادفات آزادراه شیراز – اصفهان تنها در این قطعه رخ میدهد و به عبارت دیگر گلوگاه ترافیکی ایجاد کرده است.
وی در پایان با بیان اینکه به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد تا نرخ عوارض آزادراه متناسب با تورم افزایش یابد، اما اجرای این طرح نیازمند همراهی مجلس خواهد بود، گفت: نرخ عوارضی آزادراه شیراز – اصفهان در هفته جاری ابلاغ شد که نرخ عوارض سواری برای پیمایش ۶ قطعه ١٢٠ هزار تومان تعیین شده اما نرخ ابلاغی از نرخ پیشنهادی ما کمتر بود، با توجه به این این آزادراه از یک سال گذشته زیر بار ترافیکی قرار گرفته است.