به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آرش محبینژاد دبیر انجمن قطعهسازان در نشست خبری ، اعلام کرد: امروز زیان انباشته 2 خودروساز بزرگ 250 همت، بدهی جاری 2 خودروساز بزرگ 450 همت، بدهی کلِ معوقِ تعیینتکلیفنشده خودروسازان دولتی و خصوصی به زنجیره تأمین 45 همت و کل بدهی تعیینتکلیفنشده خودروسازان به زنجیره تأمین 110 همت است.
وی افزود: همچنین آیندهفروشی خودروسازان در قالب ابزارهای تأمین مالی زنجیرهای، اوراق گام، السی داخلی، برات الکترونیک و… 90 همت است.
محبینژاد با بیان اینکه در شیوههای فروشی که طی چند سال گذشته در قالبهای مختلفی از جمله قرعهکشی داشتیم، 500 همت سوبسید سیاه از شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو بین واسطهها توزیع شده است، تصریح کرد: این پول در جیب مردم، خودروساز و قطعهساز نرفته است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور، اضافه کرد: سالانه 7 میلیون خودرو در کشور معامله میشود که از این میزان یک میلیون خودرو به صورت مستقیم از سوی خودروساز فروخته میشود.
*ما هیچ وقت مخالف واردات خودرو نبودیم
وی با بیان اینکه انجمن همگن قطعه سازان نظر خود درباره واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی را در یک سند 4 بخشی اعلام کرده است، تصریح کرد: مهمترین معیارهای این انجمن برای خصوصی سازی را موضوعاتی همچون داشتن اهلیت و توان مدیریتی، رفع تعارض منافع و رعایت تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی نظیر حذف قیمت گذاری دستوری است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور درباره واردات خودرو نیز گفت: ما هیچ وقت مخالف واردات خودرو نبودیم و به بازار رقابتی اعتقاد داریم.
محبی نژاد افزود: برای رعایت ضد انحصار پیشنهاد میکنیم هر شرکت، بانک، خودروساز یا قطعه سازی که میخواهد مدیریت شرکت مادر (مثل ایران خودرو) را در اختیار بگیرد، جمع تامین قطعات و تعاملات مالی اش با شرکت مادر نباید بیش از 20 درصد باشد.
انتهای پیام/