به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود 4 دهه است که توربینهای کلاس E در صنعت نیروگاهی جهان به کار گرفته می شوند. این توربینها که در دهه 80 میلادی دستاوردی جدید در صنعت نیروگاهی محسوب می شدند، توانستند خیلی زود جای خود را در بخش تولید نیروی برق حرارتی باز کنند، طوری که بخش عمدهای از تولید برق کشورهای در حال توسعه در بخش حرارتی از این کلاس از توربین ها تأمین می شود.
در ایران نیز دو دهه است که توسعه توربینهای کلاس E به عنوان تکنولوژی غالب نیروگاههای حرارتی کشور مورد توجه قرار گرفته، اما در سالهای اخیر در نقطه عطف تغییر تکنولوژی توسعه صنعت نیروگاهی کشور قرار گرفتهایم و توربینهای کلاس F رفته رفته جای خود را در صنعت نیروگاهی ایران باز میکند و جایگزین تکنولوژی قدیمیتر کلاس E می شود.
در هفته گذشته برای نخستین بار، همایش سالانه کاربران توربینهای گازی با محوریت توربینهای کلاس F برگزار شد و درواقع، در این رویداد دو روزه، بحث اصلی صاحبنظران صنعت برق کشور، رفع چالشهای توسعه توربینهای کلاس F بود.
ناصر اسکندری، سرپرست معاونت راهبردی تولید شرکت برق حرارتی در خصوص توسعه نیروگاههای کلاس F گفت: استفاده از نیروگاههای کلاس F مستقل از شرایط موجود، راندمان بالاتری خواهد داشت و باید زیرساختها را برای ورود توسعه تکنولوژی آماده کرد.
وی افزود: در همه بخشها باید ظرفیتهای سرمایهگذاری را اعمال کرد چراکه نمیتوان رشد را توقف داد بنابراین باید برای افزایش ظرفیت نیروگاهها اقدام کرد و باید هوشمندانه در بخش توسعه فعالیت کرد و به راندمان آنها توجه داشت.
اسکندری در ادامه با اشاره به چالش اقتصاد صنعت برق در کشور گفت: اقتصاد صنعت برق باید در کشور مورد توجه جدیتری قرار گیرد، تا زمانی که اقتصاد صنعت برق حل نشود قطعاً در همه حوزهها کار کردن با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
همچنین، علی نیکبخت، رئیس انجمن صنفی نیروگاهی ایران، در این خصوص گفت: در صنعت نیروگاهی باید علاوه بر بررسی چالشها و محدودیتها، به راهکارها و روندهای نوین بهرهبرداری و تعمیرات از نیروگاههای گازی به ویژه توربینهای کلاس F که با راندمان بالا و تطبیق پذیری با مسائل زیست محیطی و اقتصادی نمادی از پیشرفت در تولید برق به شمار میرود نیز پرداخته شود.
وی افزود: در همایش دو روزه توریبنهای کلاس F به بررسی راهکارهای محدودیتهای موجود در نگهداری، تعمیرات و سرویسهای ناوگان گازی کشور که از اهم موضوعات است پرداخته شد، همچنین در این همایش راهکارهای رفع محدودیتهای ناوگان نیروگاههای گازی و بخاری و پیادهسازی سامانههای جبرانی سامانههای خنککاری ورودی بررسی شد.
نیکبخت بررسی تحولات و پیشرفتهای مهم در حوزههای ساخت و تأمین قطعات اصلی به ویژه قطعات داغ مرتبط با سرویسهای دورهای و تعمیرات اساسی نیروگاهها و واحدهای گازی را دیگر رویکردهای این همایش دانست و گفت: حل چالشهای صنعت برق و نیروگاهی نیازمند استفاده از همه ظرفیتهای داخلی و خارجی است و باید از انحصار طلبی در این صنعت دوری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: رقابت سالم، شفافیت در تصمیمگیری ها و بهرهگیری از توانمندیهای تمام بخشهای دولتی و خصوصی راهکارهایی هستند که میتوانند صنعت برق و از شرایط دشوار عبور داده و زمینه ساز پیشرفت باشند.
به گزارش تسنیم، تغییر در روند توسعه نیروگاهی با ورود و توسعه توربینهای کلاس F مزیت های متعددی برای صنعت برق و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. در حوزه اثرات زیست محیطی، سطح استانداردی که برای اکسیدهای نیتروژن در نیروگاههای کشور پیشبینی شده حدود 200 پی پی ام است که این رقم در نیروگاههای کلاس F به کمتر از 25 پی پی ام رسیده است؛ به عبارتی در این واحدها سطح آلایندگی اکسیدهای نیتروژن یک دهم استاندارد موجود است.
پیش از این در نیروگاههای کلاس E میزان راندمان مجموعه سیکل ترکیبی حدود 50 درصد و قدرت تولیدی در هر واحد گاز بین 160 تا 200 مگاوات با ارتقاهای صورت گرفته بوده است اما راندمان نیروگاههای سیکل ترکیبی کلاس F با یک نسل ارتقا به 58 درصد افزایش یافته است و توان تولیدی یک توربین گاز به 300 مگاوات رسیده است.
به تعبیری در نیروگاههای سیکل ترکیبی کلاس E با آرایش 2.2.1 ظرفیت کل واحدها 500 مگاوات و در نیروگاههای سیکلترکیبی کلاس F با همین آرایش ظرفیت کل نیروگاه حدود 900 مگاوات است.
انتهای پیام/