سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد که کمکهای رفاهی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳ با ۲۰ درصد رشد نسبت به سال قبل همراه خواهد بود. به گفته معاون سرمایه انسانی این سازمان، پرداخت این افزایشها بهعنوان بخشی از دستورالعمل جدید با هدف بهبود شرایط رفاهی کارکنان در حال پیگیری است. این تصمیمها بر اساس موافقتنامههای مبادلهشده با سازمان برنامه و بودجه خواهد بود و شامل افزایشهایی در هزینههای غذا، ایاب و ذهاب و مهدکودک برای فرزندان زیر شش سال است. در ادامه، جزئیات بیشتری از نحوه و مبالغ این پرداختها ارائه خواهد شد.
جزئیات بسته جدید رفاهی برای کارمندان دولت
دولت با توجه به مشکلات معیشتی کارکنان و درخواستهای مکرر برای بهبود وضعیت رفاه آنان، تصمیم به افزایش کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم گرفته است. این کمکها شامل موارد مختلفی مانند هزینه غذا، ایاب و ذهاب، و کمکهزینه مهدکودک برای فرزندان خردسال میشود. این افزایشها با هدف بهبود وضعیت مالی و رفاهی کارمندان طراحی شده است و طبق برنامه، کمک هزینههای رفاهی تا ۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت. در ادامه به تشریح این موارد پرداخته میشود.
بررسی مواد قانونی در افزایش رفاهیات کارمندان دولت
در سال ۱۴۰۲، ماده (۴۰) قانون الحاق (۱) و همچنین بند (د) تبصره (۱۲) قانون بودجه کشور، شرایطی را برای افزایش رفاهیات کارکنان دولت در نظر گرفت. اما متاسفانه در اجرای این قانون مشکلات مالی مانع از تحقق کامل آن شد. معاون سازمان اداری استخدامی کشور بیان کرد که در سال ۱۴۰۳، این ماده دیگر در بودجه جاری موجود نیست و دولت از دستورالعملهای دیگری برای تامین نیازهای رفاهی کارکنان بهره میگیرد. طبق این دستورالعملها، میزان کمکهای مستقیم و غیرمستقیم افزایش پیدا کرده و به تأیید هیئت وزیران نیز رسیده است.
کمکهای رفاهی متنوع برای کارمندان
در بسته جدید رفاهی ۱۴۰۳، کمک هزینه غذا برای کارمندان دولت به روزانه ۳۶ هزار تومان و کمک هزینه ایاب و ذهاب در تهران به ۳۶۰ هزار تومان و برای شهرهای بزرگ به ۲۴۰ هزار تومان تعیین شده است. علاوه بر این، برای خانوادههای دارای فرزند زیر شش سال نیز مبلغ ۳۵۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه مهدکودک در نظر گرفته شده است. این کمکها با هدف افزایش رضایت کارمندان و همچنین کمک به رفع برخی از مشکلات اقتصادی آنان اجرا میشود.
چالشهای اجرایی و محدودیتهای بودجه
اگرچه دولت در نظر دارد به تعهدات خود در زمینه افزایش رفاهیات کارمندان پایبند باشد، اما این افزایشها به طور کامل بستگی به منابع بودجه دارد. یکی از چالشهای عمده در تحقق کامل این وعدهها، محدودیتهای مالی و همچنین ناتوانی برخی از سازمانها در تأمین بودجه لازم برای افزایش کمکها است. این موضوع در سال گذشته نیز موجب نارضایتیهایی شد و به دلیل عدم تأمین مالی برخی از بخشهای رفاهی، بسیاری از کمکهای وعده داده شده به کارمندان محقق نشد.
تغییرات جدید در بودجه ۱۴۰۳ و تأثیرات آن بر رفاهیات کارمندان دولت
با وجود مشکلات مالی که پیشتر به آنها اشاره شد، دولت در مصوبه جدید خود تلاش کرده است تا با افزایش ۲۰ درصدی، بخشی از این نیازها را جبران کند. این تغییرات در بودجه ۱۴۰۳ شامل تعهداتی است که نه تنها برای کارمندان ثابت، بلکه برای قراردادهای کار معین، ساعتی و کارکنان مشمول ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری نیز اعمال خواهد شد. به این ترتیب، انتظار میرود که کارکنان دولت از امتیازات رفاهی بیشتری بهرهمند شوند و کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم آنها افزایش یابد.
حمایت از بازنشستگان و وظیفهبگیران
یکی دیگر از نکات مهم در این بسته رفاهی، اختصاص کمکهای رفاهی برای بازنشستگان و وظیفهبگیران است. بر اساس قانون جدید، دستگاههای اجرایی موظف شدهاند تا خدمات رفاهی را به بازنشستگان و وظیفهبگیران خود نیز ارائه دهند. این خدمات در چارچوب اعتبارات و موافقتنامههای ابلاغ شده ارائه میشود و به نظر میرسد که بازنشستگان دولت نیز از این برنامه بهرهمند خواهند شد.
پیامدهای اجتماعی افزایش رفاهیات برای کارکنان دولت
افزایش کمکهای رفاهی برای کارکنان دولت نهتنها از منظر اقتصادی، بلکه از دیدگاه اجتماعی نیز اهمیت دارد. بهبود رفاهیات میتواند تا حد زیادی به افزایش انگیزه کاری و رضایت شغلی کارکنان دولت منجر شود.
معاون سرمایه انسانی اداری و استخدامی کشور گفت: متاسفانه به دلیل عدم تامین بار مالی آن، اقلامی که تحت عنوان حق مسکن، پرداخت مناسبتی و نظایر آنها پیشبینی شده بود، پرداخت نشد و نارضایتیهای زیادی را در بین کارمندان دولت به بار آورد.
وی گفت: در سال ۱۴۰۳ در قانون بودجه سال جاری، این حکم تنفیذ نشد و در ضوابط اجرایی قانون بودجه سال جاری مصوب ۱۶ اردیبهشت ماه امسال نیز حکمی برای خدمات رفاهی شاغلین، پیشبینی نشد و صرفا در تبصره (۲) ماده (۴) آن مقرر شد دستگاههای اجرایی میتوانند در حدود تکالیف قانونی نسبت به ارائه امکانات و کمکهای رفاهی به بازنشستگان و مستمری پیگیران خود در چارچوب موافقنامه اقدام کنند.
سلمانی افزود: از این رو مقرر شد، دستورالعمل کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل، با هماهنگی و همکاری سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور تهیه و به عنوان الحاقیه و اصلاحیه ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب هیات وزیران برسد که در ۱۶ آبان ماه امسال به تصویب رسید.
وی گفت: با توجه به منابع بودجه کل کشور، در مصوبه پیشنهادی کمک هزینه غذای روزانه ۳۶ هزار تومان، کمک هزینه ایاب و ذهاب در تهران ۳۶۰ هزار تومان و در شهر های بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲۴۰ هزار تومان، کمک هزینه مهدکودک و نظایر آن ۳۵۰ هزار تومان برای فرزند زیر شش سال، (با ۲۰٪ رشد) نسبت به سال گذشته تهیه شد و همچنین کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم مطابق با موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه قابل پرداخت است.
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی افزود: بانکها، بیمهها و شرکتهای دولتی نیز با حداکثر ۲۰ درصد رشد نسبت به عملکرد بودجه سال ۱۴۰۲ مشمول مصوبه مذکور هستند و پرداخت کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم شامل کارکنان قرارداد کار معین، ساعتی و مشمولان ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری (کارکنان کارگری) هم میشود و دستگاههای اجرایی مجاز هستند با رعایت مفاد موافقتنامه خود اقدام کنند.
وی گفت: دستگاههای اجرایی مکلفاند، امکانات و خدمات رفاهی به بازنشستگان خود در سقف اعتبارات ابلاغی را اقدام کنند.
ارسال به دیگران :