در این مطلب با تاریخ روز بلک فرایدی یا جمعه سیاه در کشورمان و تاریخچه آن آشنا خواهیم شد.
جمعه سیاه روزی مهم در فرهنگ ایالت متحده امریکا است. تولد آن را به اواسط قرن بیستم نسبت میدهند. یک روز پس از روز شکرگزاری که در دهههای اخیر به شلوغترین روز خرید در سال، معروف شده است. در آن زمان، نزدیکی به تعطیلات سال نو میلادی سبب شد تا فروشگاههای معتبر تصمیم بگیرند کالاهای مورد نیاز مشتریان را تنها در ۲۴ ساعت، با تخفیفات باور نکردنی به فروش برسانند.
از همان ابتدا این ایده مورد استقبال خریداران قرار گرفت. تاجاییکه از شب قبل جلوی فروشگاهها صف میکشیدند تا از این تخفیفات استثنایی بهرهمند شوند. جالب است بدانید امروزه در برخی از ایالتهای امریکا این روز به تعطیلات رسمی اضافه شده و در ایالتهای دیگر نیز ادارات با اعطای مرخصی، به کارمندان خود فرصت خرید در بلک فرایدی را میدهند.
در دهههای اخیر جمعه سیاه در سایر کشورهای جهان اهمیت ویژهای پیدا کرده است. در کشور ما نیز سالانه صدها فروشگاه معتبر آنلاین و آفلاین با تخفیفات بینظیر، این روز را جشن میگیرند و مشتریان خود را به خریدی هیجانانگیز دعوت میکنند. برندهای معتبر بین ۲۰ تا۹۰ درصد تخفیف برای این روز در نظر گرفته و شهرهایی نظیر دوبی و استانبول پر از گردشگر میشوند.
تاریخ دقیق بلک فرایدی ۲۰۲۴
ازآنجاییکه بلک فرایدی باید در روز جمعه برگزار شود، هر سال تاریخ آن تغییر میکند. روز شکرگزاری امسال ۲۹ نوامبر است و به همین خاطر بلک فرایدی ۲۰۲۴ به ۲۹ نوامبر مصادف با ۹ آذر ۱۴۰۳ موکول شده است. مطمئناً در این روز نیز در اکثر کشورهای جهان از همان ساعات آغازین بامداد، مشتریان جلوی فروشگاههای معتبر صف کشیده و در یک چشم بر هم زدن، تمامی کالاهای موجود در حراج به اتمام خواهد رسید.
تاریخچه بلک فرایدی
عبارت جمعه سیاه به دهه ۱۹۵۰ بر میگردد. این اصطلاح اولین بار توسط پلیس راچستر به کار برده شد. چراکه روز بعد از روز شکرگزاری، مصادف بود با آغاز فصل خرید کریسمس و ترافیک زیادی در سطح شهر به چشم میخورد. بعدها فروشندهها تعبیر جدیدی از این اصطلاح ارائه دادند. آنها ادعا میکردند که در بازه دو ماه قبل از بلک فرایدی، فروش چندانی ندارند و در واقع جمعه سیاه تعبیری از تغییر گزارشات مالی از قرمز به سیاه است که نمایانگر فروش بیشتر آنها است.
در قرن نوزدهم و بیستم فروشگاههای بزرگ با خلاقیت خود از بابانوئلها به عنوان بازاریاب استفاده کردند و در رژه روز شکرگزاری به تبلیغ خود پرداختند. این امر با مخالفت شدید رئیس جمهوری ایالت متحده روبرو شد. با این تصمیم، آنها به دنبال راهحل دیگری برای فروش بیشتر میگشتند تا ضرر و زیان ماههای قبل را جبران کنند.
نتیجه این تصمیم پیدایش بلک فرایدی نوین بود که در آن برندهای مطرح با ارائه تخفیفها بیشتر، فروش خود را بالا بردند. با گسترش تجارت الکترونیکی و اهمیت دادن برندهایی همچون آمازون به جمعه سیاه، این فرهنگ در امریکا و بعدتر اروپا گسترش یافت.