حضور چانگان در ایران به اوایل دهه ۹۰ بازمیگردد؛ زمانی که این شرکت با همکاری سایپا، مدل CS35 را عرضه کرد که با استقبال بازار مواجه شد.
به گزارش بنکر (Banker)، در سال ۱۳۹۳، توافقنامهای بین سایپا و چانگان با هدف سرمایهگذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو به امضا رسید.
در این توافقنامه، سه مرحله، واردات خودرو به صورت کامل، تولید به صورت قطعات منفصله و سرمایهگذاری مشترک برای همکاری تعریف شده بود که به دلیل تشدید تحریمها و مشکلات اقتصادی، مرحله سوم هرگز محقق نشد و همکاریها به همان مونتاژ محدود ماند.
در سال گذشته نیز هیأتی عالیرتبه از چانگان از بنگاههای اقتصادی ایران مانند سایپا کاشان و بنرو دیدن کردند و پس از آن، دوباره بحث خرید و سرمایهگذاری چانگان در سایپا داغ شد؛
اما گفته میشود به دلیل مشکلات موجود، اهلیت این شرکت برای سرمایهگذاری در سایپا به تثبیت نرسید و پرونده این سرمایهگذاری با بازگشت ترامپ به کاخ سفید بسته شد.
زنگ خطری برای آغاز موج خروج خودروسازان چینی دیگر
با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و تشدید تحریمها، چانگان که تا پیش از این حضور پررنگی در ایران داشت و بارها بحث سرمایهگذاری آن در سایپا مطرح شده بود، قصد قطع رابطه مجدد با ایران را دارد. این خروج دوباره، تبعاتی برای صنعت خودروسازی کشور به همراه دارد.
از آن جایی که چانگان یکی از مونتاژیها اقتصادی در بازار خودرو است، نخستین اثر خروج چانگان، کاهش تنوع محصولات در بازار خودرو بوده که میتواند منجر به کاهش رقابتپذیری و به صورت غیر مستقیم افزایش قیمت سایر رقبا شود.
مشکل تأمین قطعات یدکی
علاوه بر این، مصرفکنندگانی که به محصولات چانگان اعتماد کرده بودند، ممکن است در تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش با مشکلاتی مواجه شوند.
تجربه نشان داده است که خروج یک برند خارجی از ایران، همواره زمینهساز افزایش هزینههای نگهداری و افت ارزش خودروهای آن برند در بازار دست دوم میشود.
سرآغاز قطع همکاری سایر شرکتها
همچنین خروج چانگان ممکن است سرآغازی برای قطع همکاری سایر شرکتها و جوینت ونچرهای خارجی با ایران باشد.
در گذشته نیز همزمان با تشدید تحریمها بسیاری از خودروسازان چینی مانند چری، جک، لیفان، جیلی، امجی و برلیانس، تولیدات خود را در ایران کاهش داده یا متوقف کردهاند.
با تغییرات در سیاستهای جهانی و تشدید فشارهای اقتصادی، سایر برندهای خارجی نیز ممکن است در تصمیمگیری برای ادامه فعالیت در ایران تجدیدنظر کنند.
پیامدهای احتمالی این خروج
گرچه حضور چینیها در ایران، آوردهای برای صنعت خودروسازی داخلی نداشته است، اما خروج شرکتهای خودروسازی چینی، تبعات گستردهای برای صنعت خودروی ایران دارد.
کاهش میزان تولید داخلی، افزایش وابستگی به واردات، کاهش فرصتهای اشتغال و از بین رفتن سرمایهگذاریهای مشترک، از جمله پیامدهای احتمالی چنین رویدادی است.
افت کیفیت محصولات
از سوی دیگر، از آنجا که محصولات چانگان جز خودروهای اقتصادی مونتاژی است، خروج چانگان با کاهش رقابت در بازار میتواند منجر به افت کیفیت محصولات داخلی و افزایش قیمت خودرو شود که در نهایت مصرفکنندگان را متضرر میکند؛ اتفاقی که یادآور خروج برندهای چینی چون برلیانس، لیفان و …. در سال 97 است.
هشداری جدی برای آینده
خروج چانگان از بازار ایران، تنها یک مسئله تجاری نیست، بلکه هشداری جدی برای آینده همکاریهای بینالمللی صنعت خودروی کشور بهشمار میرود.
این اتفاق نشاندهنده شکنندگی این صنعت در برابر تحولات سیاسی و اقتصادی است.
درصورتیکه روند خروج برندهای خارجی ادامه یابد، بازار خودرو ایران با چالشهای جدیتری مواجه میشود؛ چالشهایی که نهتنها مصرفکنندگان، بلکه کل زنجیره تأمین و تولید خودرو را تحت تأثیر قرار میدهد.
برای مطالعه بیشتر صفحه خودرو را در بنکر دنبال کنید.