به گزارش خبرگزاری مهر، سعید احمدی رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وضعیت تولید کنندگان آسفالت در کشور گفت: در حوزه کارخانجات آسفالت، در هیئتوزیران در سال ۱۳۹۰ بحث ساماندهی وضعیت کارخانجات آسفالت، شن و ماسه به موضوع اساسی تبدیل شد و در سال ۱۳۹۱ با تصویب آن در شورای عالی زیربنایی مقرر شد که تمام کارخانجات آسفالت ساماندهی شوند.
وی بیان کرد: طی اقدامی جامع تمامی کارخانجات در کشور ساماندهی شدند و با ارزیابیهای صورت گرفته، رابطهای استانی مشخص و بازدید گستردهای از کارخانجات توسط کارشناسان این حوزه صورت گرفت که این رویه به صورت مستمر تا به امروز ادامه دارد.
رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپس با اشاره به وضعیت نامناسب رویه آسفالتها گفت: در سال گذشته در جلساتی که در باب ارزیابی کارخانجات برگزار شد مقرر شد تا دستورالعمل ارزیابی کارخانجات مجدد مورد بررسی قرار گرفته و کارخانجات بر اساس شاخصهای تعیینشده رتبهبندی شوند.
احمدی ادامه داد: در بحث وزندهی به هر یک از شاخصها، ۲ عامل نیروی انسانی و کنترل کیفیت بسیار مورد توجه قرار گرفت که در نهایت کارخانجات به یک امتیاز کلی میرسیدند و بر این مبنا از برخی امتیازات تشویقی برخوردار میشدند.
وی تصریح کرد: استراتژی به این نحوه است که کارخانجاتی که در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات سرمایهگذاری لازم را داشتند، به پروژههای آزادراهی و پروژههای با اهمیت بالا ورود پیدا میکنند و کارخانجات با امتیاز کمتر با اعم از برخی ابزارهای حمایتی ترغیب به سمت ارتقا شاخصها میشوند.
رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه با اشاره به عدم هماهنگی بین دستگاهها گفت: به دلیل عدم ترغیب کارخانجات به اخذ گواهینامهها، شاهد کاهش طول عمر آسفالت هستیم.
احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به کارخانجات که دارای گواهینامه فنی هستند قیر تهاتری داده میشود و در حال حاضر تعاملات خوبی با کارخانجات وجود دارد تا بتوانند شاخص کیفیت قیر را افزایش دهند و این موضوع در دولت جدید به جد پیگیری میشود.